Kouzlo běhání v zimě musíte poznat sami

Běhání v zimě

Někteří sportovci, ať už profesionální nebo amatérští, si potřebují udržovat fyzickou kondici i v zimním období. Existuje mnoho způsobů, jak toho docílit v tělocvičnách a jiných interiérech vybavených pro různé druhy pohybu. Někdo ovšem holduje běhu a nechce se mu běhat na běhacím pásu, proto i přes chladné počasí vyběhne ven.
Při běhání v zimě byste měli dbát na správné postupy a obecně známé zásady, díky kterým se vyhnete nebezpečí v podobě úrazu apod.

Vhodné oblečení na běhání v zimě je základ

V zimním období, kdy klesají teploty pod bod mrazu, je důležité mít na sobě to správné oblečení. Ze začátku běhání se vám bude zdát, že je venku opravdu zima a navlečete se až moc, což není správné – vždy se na běhání oblékejte méně, než si myslíte, že bude vhodné. Tělo se při běhání opravdu rychle zahřeje a budete se nadměrně potit, což může vést k nachlazení a brzké dehydrataci, která při běhání v zimě hrozí už tak, protože v zimě nemá člověk potřebu tolik pít. Je lepší mít na sobě více tenkých vrstev, než 2 tlusté.
Ideální pro běhání v zimě je funkční prádlo, které saje pot a odvádí jej na vnější stranu textilie, kde se odpaří – tělo tak zůstává suché a nehrozí prochladnutí. Dobrá je propínací bunda se zipem, pomocí kterého lze snadno regulovat teplotu rozepnutím. Nezapomeňte na čepici, ale né žádný kulich – spíše nějaký tenký materiál. Při mrazu oceníte i rukavice, které také nemusí být vyteplené jako třeba lyžařské. Ve větších mrazech jsou dobré i podkolínka, která udrží nohy v teple a na elasťánky třeba šusťáky. A samozřejmě běžecké boty…
Při větrnějších dnech oceníte i ochranu krku ve formě roláku nebo šátku, který si můžete při mrazech dát i přes ústa.

Pokud raději běháte večer…

…je důležité myslet na pár věcí: v zimě se brzy stmívá, takže vaše oblíbená běžecká trasa bude pravděpodobně ponořena do tmy, pokud se ovšem nejedná o osvětlené ulice či park. Měli byste si s sebou vzít alespoň nějaké malé světlo, které můžete využít na místech, kde je opravdu velká tma, například v podjezdech apod. Nespoléhejte na to, že trasu dobře znáte…kdykoli se může objevit nečekaná překážka, která vám může způsobit nepříjemné zranění, jako třeba podvrtnutý kotník. Měli byste dodržovat obecně známé pravidlo „Vidět a být viděn“, a to hlavně na místech, kde můžete potkat auto nebo cyklistu (běhá se vlevo při kraji – proti směru jedoucích vozidel). Takže mimo malého světla (třeba z kola) byste si měli opatřit reflexní pásky na nohy nebo ruce, ideálně také oblečení výraznějších barev. Pokud už z dálky vidíte přijíždějící auto nebo cyklistu, raději zastavte a ustupte na okraj silnice.

Před vyběhnutím se zahřejte

Mimo vyšší riziko zranění kvůli zledovatělému povrchu hrozí běžcům v zimě i zranění kvůli nedostatečnému rozehřátí a protažení svalů. Proto se před vyběhnutím dobře protáhněte a trošku rozehřejte. Prvních pár stovek metrů běhu dejte ve volnějším tempu nebo rychlejší chůzí a poté se zase lehce protáhněte, ale pouze krátce, abyste nevychladli.

Při běhu v zimě

Zimní období není vhodné pro trénink rychlosti ani pro závodní tempo. Většinou se běhá více kilometrů a pozvolnějším tempem. Snažte příliš nevdechovat studený vzduch ústy, ale dýchejte nosem. Hodně ale záleží na každém z nás – máme jinou odolnost vůči nachlazení, rozdílné tempo…běhejte tedy tak, jak vám bude příjemné.
Dejte si velký pozor na pejskaře, kteří mají své mazlíčky volně. Nejednou se stalo, že pes na běžce zaútočil. Na místech, která neznáte nebo dobře nevidíte, zpomalte a raději si posviťte.

Tempo běhu byste měli nastavit tak, abyste postupně snižovali intenzitu. Nikdy se při běhání v zimě nezastavujte na delší dobu a nepostávejte. Klesne produkce tělesného tepla a hrozí vám rychlé prochladnutí a následná nemoc. Po delší pause se taky špatně zase dostává do tempa.

Pitný režim

Ideální by bylo, kdybyste při běhání doplňovali tekutiny pravidelně, ale v zimě nemá člověk potřebu tolik pít, a proto s sebou většina běžců nenosí tekutiny. V zimě vám ale hrozí dehydratace více jak v létě. Napijte se tedy před vyběhnutím a průběžně doplňte tekutiny ihned po doběhnutí.

Jakmile doběhnete

Po doběhnutí nezůstávejte v propoceném oblečení – ihned jej vyslečte, dejte si sprchu a oblečte se do suchého oblečení. Protáhněte se a průběžně doplňujte tekutiny.

Běhání v zimě má své kouzlo

Běh na zasněžených cestách je velice příjemná změna, kterou si užijete. Pokud je nasněženo, je poměrně dobře vidět, sníh vám praská po nohama a navíc je to šetrnější pro klouby. Je to nejkrásnější zážitek z celé „zimní sezóny“ běhání.

To kouzlo musíte poznat sami…

Nikdy se nepokoušejte překonat své hranice – může se přihodit, že vás to bude stát několika týdenní nevynucenou pausu, a to za to nestojí.
Běháním v zimě (a nejen v zimě) zvyšujete odolnost organizmu a při běhu úplně zapomenete na všední i nevšední starosti. Soustřeďte se na ten pohyb a nepřemýšlejte.

GD Star Rating
loading...
GD Star Rating
loading...
Kouzlo běhání v zimě musíte poznat sami, 10.0 out of 10 based on 3 ratings
Řekni o tom svým přátelům!

Odpovědět